zondag 9 april 2023

Cybercrime

Jullie hebben eventjes niets van mij gehoord. Dat kwam omdat ik weer problemen had met mijn oog.

De traanklier kwam helemaal mijn oog in gezwommen. Nu wil ik niet geopereerd worden, en al helemaal niet aan mijn oog. Maar ik wil ook niet als een freak door het leven gaan. Daarom had ik dan toch maar een afspraak met een oogarts gemaakt om over een operatie te praten. Maar toen gebeurde er een mirakel: de traanklier verdween weer uit mijn oog en ging in een hoekje zitten.

Nou ja, voor niets alle voors en tegens van een operatie afgewogen.

Naast deze bezigheid was ik ook heel veel aan het werken en ging ik naar cursussen.

Er was een interessante cursus over cyber criminaliteit.

De cursus werd gegeven door een EDP auditor (zij controleren IT systemen) Toen hij vorig jaar naar een feestje van de beroepsorganisatie van EDP auditors ging, NOREA, kon je daar een I pad winnen.

Je kon gewoon een QR code scannen van een kaartje dat daar lag, je vulde je gegevens in, en je deed mee aan de wedstrijd. Van de 500 EDP auditors deden er 380 mee. Alleen de kaartjes waren gemaakt door een stel hackers, zij waren die ochtend met een KPN jas aan het terrein opgelopen en hadden de kaartjes neergelegd. Het was een kaartje met het NOREA logo erop, niemand had argwaan. Nu waren het ethical hackers. Die hacken om aan te tonen dat de beveiliging niet op orde is en doen verder geen kwade dingen. Maar het geeft wel aan dat iedereen, ook de beroepsorganisatie om de tuin te leiden valt.

Nu kun je er ook iets tegen doen. Niet alle tips die gegeven werden op deze cursus zijn voor een privé persoon van toepassing maar ik heb er toch 3 die je zelf kunt doen.

1.       Kijk of je account gehackt is. Op de site haveibeenpwned.com je email accounts, LinkedIn etc.

2.       Gebruik niet hetzelfde wachtwoord voor alle accounts. Maar dat ga je natuurlijk niet onthouden al die wachtwoorden. Dus neem een wachtwoorden kluis. Op Keepass.info heb je een goede gratis kluis. Voor 15 euro krijg je meer opties.

3.       Stel twee-staps verificatie in op je email. Dit kan met Microsoft of google . Je kunt er ook over denken om 2 email adressen te beheren. De eerste voor je serieuze mailverkeer en de tweede als je verplicht een email adres moet achterlaten om een I pad te winnen of  voor nieuwsbrieven etc. dan laat je niet overal je gegevens achter.

Veel succes ermee!! Neem het serieus, het is niet leuk als je identiteit wordt gestolen. 



4 opmerkingen:

  1. Er was gisteren ook wat over op de tv, bij Radar. Op politie.nl/checkjehack kan je controleren of je gehackt bent. Gelukkig was dat bij mij niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed nieuws van je oog! En ook drie goede tips. Ik heb vorig jaar al mijn wachtwoorden veranderd en in een kluis gezet. Geen dubbele ww meer, niets meer met mijn geboortedatum etc.... Nog steeds trappen veel mensen in phishingmail en andere trucs, zo jammer. Blijven waarschuwen en voorlichting geven is belangrijk, goed om te lezen bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Natuurlijk moet je ook nog back-up maken. Ik doe dat ieder kwartaal en ik bewaar de back-up 2 jaar. Gemiddeld is een virus al een half jaar aanwezig voor je het ontdekt.

      Verwijderen
  3. O jee, ik hoop dat je traanbuis nu netjes op dezelfde plek blijft zitten!

    BeantwoordenVerwijderen