maandag 6 maart 2023

Sorry

 

Nog even terugkomend op mijn vorige blog over cash:

Na de tip van mevrouw Niekje heb ik naar de aflevering van Radar gekeken over het nieuwe wetsvoorstel om alle banktransacties boven de € 100,- te controleren. Het is nog veel erger dan ik dacht. De banken gaan de transacties controleren. En als je niet meewerkt, of je antwoord is niet goed dan blokkeren ze je rekening. En geloof me, het leven is niet eenvoudig als je geen bankrekening meer hebt. Echt er zou een massaal protest moeten komen.

Iets anders dat mij dwars zit, is dat sommige mensen, vaak vrouwen, de hele dag sorry zeggen.

Toen ik als kind het woord sorry leerde vond ik dat een prachtig woord. Ik zei het de hele dag tegen alles en iedereen. Sorry stoel, dat ik tegen je aanstoot. Sorry kapstok, dat ik mijn jas ophang. Als kind dat zegt, is dat grappig maar op een gegeven moment moet je er mee ophouden.

Sorry dat ik bij het koffiezetapparaat sta, terwijl jij ook koffie wilt.

Sorry dat ik bel, heb je er last van?

Sorry dat ik besta!

Het kan ook anders. Als niemand aangeeft ergens last van te hebben, verontschuldig je dan ook niet. Het is normaal dat iemand anders even op je wacht als jij eerder bij het koffiezetapparaat staat. En als iemand zegt: ik heb er last van als je belt, kun je dat in een andere kamer doen want ik kan me zo niet concentreren. Zeg dan: Bedankt dat je me er op wijst, ik zal er in het vervolg rekening mee houden.

Zeg geen sorry maar bedankt. Dat is straalt vertrouwen uit in plaats van schaamte om te bestaan.  

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze tip! Ik wil dat ook bewust gaan toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar ben je toch gebleven,? Ik hoop dat het goed met je gaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn te horen dat ik word gemist. In mijn volgende blog vertel ik wat er aan de hand was.

      Verwijderen