donderdag 16 september 2021

Een heitje voor een karweitje

 

De juf van de levensstijlcursus kwam weer met wat nieuws: Een heitje.



Het werkt als volgt: doe iets aardigs voor een ander of jezelf en je mag daarna jezelf een schouderklopje geven en zeggen: goed gedaan.

Het idee erachter is dat je jezelf al heel vaak op je kop geeft: Oh dat doe ik weer lekker handig, als je de koffie naast je kopje schenkt in plaats van erin.

Met de heitjes bied je wat tegenwicht tegen je eigen gezeik.

Je gaat sneller denken, laat ik de vuilniszak maar even verwisselen want dan heb ik weer een heitje. En je geeft jezelf een beloning dus je hoeft niet te zeggen: ik heb de vuilniszak maar verwisseld, want als ik op jou moet wachten gebeurd het nooit. Nee, jij hebt je beloning al gehad en omdat je niet meer zo loopt te zeuren om erkenning van je goede daad, verbeterd de sfeer in huis.



Nou woon ik alleen en ik kan zeggen dat de sfeer in huis echt verbeterd is. Gekheid, maar op het werk vul ik nu de koffiebonen bij. Terwijl ik niet eens koffie drink. Ik geef dan mezelf een heitje en mijn collega zit niet meer te klagen dat hij altijd de bonen moet bijvullen. Win-Win.

En ik heb gemerkt dat ik makkelijker beslissingen neem. Alsof ik mezelf en mijn beslissingen meer vertrouw. Ik hoef er niet nog een nachtje over te slapen en nog eens de mogelijkheden te bestuderen, maar ik beslis direct om iets wel of niet te doen. Zou het komen doordat ik wat aardiger voor mezelf ben?

3 opmerkingen:

  1. Ik doe dat ook vaak, met vervelende klussen (al dan niet voor een ander), dan koppel ik er gelijk iets leuks aan als beloning.
    Bijvoorbeeld: als ik nu het glas en oud papier wegbreng en ondertussen de was laat draaien, drink ik bij het terrasje op de hoek als beloning een cappuchino. Of ik neem op de terugweg een bos bloemen voor mezelf mee. En als ik de was op heb gehangen, ga ik daarna naar Yentl en de Boer kijken, en ben ik ook nog eens heel tevreden omdat de was gedaan is, en er geen tassen met flessen en oud papier meer in de gang staan, maar wel een mooie bos bloemen op tafel. Dus dat is win-win-win-win-win :-)

    Wat soms ook helpt is de tip van Marije: tegen jezelf zeggen 'je hoeft dit niet leuk te vinden, als je het maar doet.' Bijvoorbeeld als je geen zin hebt in de afwas. Dan zet ik er wel flamencomuziek bij op, en doe dansend de afwas, dat scheelt ook weer. Vooral als ik besluit dat ik maar 5 dingen hoef af te wassen. En dan denk ik: 'Ach, vooruit, ik doe er nog 5.' En dan ben ik zowat alweer klaar. En dan daarna een fijne documentaire kijken over drs. P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tip om jezelf op die manier toch even te belonen wanneer je iets doet wat je niet zo leuk vind. Ik probeer al jaar en dag in ieder geval 1x per dag iets belangeloos te doen voor een ander. Kan zijn thee halen voor een collega of praatje maken met oude buurvrouw. Ook vind ik het leuk om wildvreemden een complimentje te geven over hun kapsel, kleding, schoenen, bezigheid zoals hondendrol opruimen. Ik zie dat mensen dat heel leuk vinden en vaak knopen ze er een praatje aan vast! Maak de dag en de wereld op dat moment een beetje leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 10.000 tot $ 20.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp: (+447883246472)
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen