zaterdag 14 augustus 2021

Suffe middelbare mannen

 

Het verbaasde me al in de reclame van de Albert Heijn dat die man zo’n sukkel is. De vrouw is filiaalmanager bij de Albert Heijn en heeft thuis de touwtjes in handen. Maar die man…

Van de week las ik er een artikel over in de Volkskrant. De middelmatige witte man is de pispaal in de reclame.

Omdat de supermarkten bang zijn een groep te beledigen in hun reclames nemen ze maar een blanke hetro man van middelbare leeftijd die geen handicap heeft, zelfs geen bril draagt, om grappen mee uit te halen. Anders zou er wel een groep zich beledigd kunnen voelen. Kijk maar naar de reclames van Lidl en Jumbo

 






De vrouw wordt als verstandig en efficiënt neergezet en de man als een klein kind.  Maar hij heeft wel een baan en een auto, dat dan weer wel. Maar in het huishouden, het traditionele domein van de vrouw is hij een sukkel. Maar daarbuiten staat hij wel zijn mannetje. Maar dat komt in de reclame niet echt aan bod. Dus toch weer indirect discriminerend. Want pas als je over iedereen grappen kan maken is de discriminatie voorbij.

Maar in deze afrekencultuur waar iedereen meteen een actie begint omdat er gediscrimineerd wordt is het wel logisch ook dat er alleen nog grappen met witte hetro mannen worden gemaakt.

Van de week was er ook al een rel over een jongen bij de kassa van de Jumbo die naar huis werd gestuurd omdat hij nagellak op had. Het is natuurlijk ook idioot dat een jongen dat niet mag en een meisje wel.

 

Om jullie nog even op de hoogte te houden van mijn vorderingen met het afvallen: ik ben inmiddels al 17,5 kilo afgevallen. Ik ben dus op de helft van de 35 kilo die ik wil afvallen. Yeahhhh.

9 opmerkingen:

  1. Ik stoor me ook aan deze stomme reclames, maar het is bekend dat ook storende reclames, of vooral storende reclames, goed blijven hangen! Ik zie ze niet vaak want ik kijk bijna alle tv programma's pas later terug en skip dan de reclames.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk vrijwel nooit reclame, voor mij valt het onder huisvredebreuk/terreur. Soms zie ik het per ongeluk als ik ergens ben waar het op staat, en geen zeggenschap heb over de afstandbediening. Eigenlijk erger ik me dan altijd, want ze schreeuwen zo hard en doen alsof je een debiel bent. En ik vind sowieso dat ze zich niet te bemoeien hebben met wat ik wel dan niet koop. Maar van die keren dat ik keek, herinner ik me, ook van vroeger, dan mannen best vaak neergezet worden als sukkels die niks snappen van het huishouden. Behalve dan de wasmachinedeskundigen in de witte jassen, die vertelden de huisvrouwtjes altijd wel hoe het moest. Maar in bierreclames zijn mannen altijd steevast gezapige lulletjes geweest. En inderdaad, ze zijn altijd wit. De laatste tijd komen er wel opvallend veel reclames met negers voorbij, of moet ik spreken van Afro-Europeanen? Het ligt er zo dik bovenop dat het een beetje lachwekkend wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het maar even gegoogled. Je moet spreken van witte en zwarte mensen volgens BLM.
      Je ziet dat ze in de witte reclames ook zwarte mensen proberen in te passen. Zo heeft de zoon van de Jumbo een zwarte vriendin en blijkt het Appie gezin een zwarte buurman te hebben. En ook de Lidl reclame heeft een zwarte buurman.Het is allemaal heel gemaakt.

      Verwijderen
    2. In de Allerhande zit bij foto's met grote families ook meestal een persoon met een andere huidskleur dan wit. Je ziet nog steeds heel zelden een heel gezin iets samen doen in reclames op tv of tijdschrift. Het blauwe stip bedrijf heeft nu wel iets, een zwarte vader die in prinsessenjurk met zijn dochters speelt.

      Verwijderen
    3. Dat zwart en wit daar heb ik dan weer moeite mee. Als er iets polariseert, is het dat wel! Van oorsprong Westerse/blanke mensen zijn zelden spierwit, en van oorsprong Afrikaanse/negroïde vaker donkerbruin dan echt zwart.

      Ook zitten er allerlei gradaties tussen: Latino's, Aziaten, Mediterrane en Slavische types. Hoe noem je die dan, mokka, geel, olijf, etc.? Vroeger had je ook het negroïde type maar dat mag dus niet meer.

      Je kan je sowieso afvragen of je het over types moet hebben, maar je moet soms wel eens een signalement van iemand geven, en dan vind ik 'zwart' weinig genuanceerd.

      Wat dan wel, dat blijft lastig. Donker, Creools, Afroïde, Afro-Europeaans, het dekt allemaal de lading niet.

      Ik merk dat ook bij de taaldiscussies over man-vrouw (moet je echt de hele tijd hij/zij en hem/haar schrijven in een tekst, dat is toch doodvermoeiend?) of transgenders (niet meer spreken van hij/zij/het/hem/haar maar altijd van zij, hun of hen? Hoe onderscheid je dat dan van het 'echte' meervoud?)

      Ik vind het allemaal wel interessant om te onderzoeken, want taal hoort dynamisch te zijn en met de tijd mee te bewegen. Maar de nieuwe woorden klinken dan vaak zo gekunsteld....
      Dus ik hoop dat we met zijn allen wat beters kunnen bedenken.

      Verwijderen
  3. Trouwens nog bedankt voor je kaart! Ik probeer een beetje meer off line te leven, want ik zat teveel op mijn scherm te kijken de hele dag. Maar ik ga binnenkort wel weer eens iets bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nou vergat ik nog te zeggen dat ik het ongelofelijk knap van je vind, dat je 17,5 kilo bent afgevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb die reclames allemaal niet gezien want ik heb geen tv, maar ik had het bericht inderdaad gelezen en vond het ook wel iets grappigs hebben. Maar waar ik vooral iets over te zeggen heb is je vorderingen: GEFELICITEERD!!! Dat heb je snel en goed gedaan zeg, op naar de volgende helft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja wat goed van je, 17,5 kg eraf!
    De enige reclame die ik ken is die van papa prinses, die vind ik beslist niet suf, maar ja, die is dan ook niet wit.

    BeantwoordenVerwijderen