maandag 6 april 2015

De life changing magic of ..planning

In mijn blog schrijf ik veel over boeken die ik gelezen heb, maar hoe maak je nu tijd vrij om te lezen?
Net als de hoofdpersoon van het Rosie Project, houd ik erg van plannen. Ik hoop dat ik iets flexibeler ben in mijn weekschema als Don, maar ik heb er begrip voor als je, je wenkbrauwen fronst bij de komende alinea’s. Ik ben nu eenmaal erg van de planning.  En Covey  ( De zeven eigenschappen van ..) heeft mij geleerd wat ik moet plannen. Want een goede planning begint en staat met te weten wat je moet doen en laten. Dus bepaal eerst eens voor jezelf wat je nu belangrijk vind in je leven. Ik heb  een missieverklaring ( zie blog nr.1) geschreven en bepaal aan de hand hiervan sindsdien mijn weekplanning.

Daarvoor heb ik een A-4 Schrift gekocht (een paarse met glitters, want ja, het mag er ook wel een beetje kinky uitzien)  Op de rechterbladzijde schrijf ik de dagen van de week. De dagen dat ik niet werk krijgen 10 lege regels, de dagen dat ik werk maar 2. Want als ik werk, valt er minder te plannen in mijn privé agenda.

Op de linkerpagina nummer ik bovenin van één tot en met zes mijn doelstellingen uit mijn missieverklaring. Voor mij is de opsomming dus als volgt:
1.      Persoonlijke ontwikkeling;
2.      Actie om mij verder te ontwikkelen in mijn werk;
3.      Met welke vriend/vriendin ga ik deze week een leuke tijd hebben en wat gaan we doen;
4.      Welke Random Act of Kindnes ga ik deze week ondernemen;.
5.      Wat ga ik doen aan het onderhouden/opruimen van mijn spullen;
6.      Wanneer houd ik een dagje vrij voor ontspanning.

Dan vul ik de week in en kijk wat ik al afgesproken heb om te gaan doen. Als ik nog niets heb ingevuld, ga ik verzinnen wat ik dan zou kunnen gaan doen op dat punt.
Daarna bedenk ik wat ik ga eten. Ik heb hiervoor een standaard 3 weken-eet schema ( ja ik lijk inderdaad op de hoofdpersoon van het Rosie Project), maar dit is nooit te volgen omdat ik b.v.’s avonds tot laat een cursus heb en dan niet kan gaan koken voor 2 dagen. En er zijn altijd nog restjes in de koelkast die nog op moeten.

Tenslotte maak ik aan de onderkant van de linkerbladzijde een dankbaarheidslijstje. Per dag schrijf ik hier een regel. Dan beschrijf ik waar ik blij van werd op deze dag. Ik zag namelijk hele mooie dagboekjes te koop, waar je 5 jaar onder elkaar kunt schrijven waar je dankbaar voor bent. Maar ik dacht, weer een schriftje erbij, come on, dat moet toch makkelijker kunnen. En inderdaad, mijn A-4 notebook biedt hier ook de ruimte voor.
Ik ben superblij met dit planningsboek. Ik voel mij helemaal tevreden als ik alle nummertjes een plaatsje heb kunnen geven in mijn weekschema. Dan weet ik: ik ben op alle gebieden goed bezig, en ik kan mij ontspannen met een leesboek.

Aan het einde van het jaar lees ik mijn weekplanningen nog eens door. En dan beleef ik het hele jaar weer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten