woensdag 24 april 2024

Oud zijn

 

Ik ben 58 jaar, best oud. Ik denk wel dat ik niet veranderd ben sinds mijn 18e. maar als ik mijn leven nader beschouw ben ik in sommige opzichten best wel veranderd.

Als ik schoenen ga kopen wil ik alleen maar dat ze er een beetje mee door de beugel kunnen. Als ze lekker zitten vind ik het al snel best hoe ze eruit zien.

Als ik iets van de Havermelk elite lees denk ik: in de jaren 80 hadden we de Yuppen en die gaven ook teveel geld uit aan overprized spullen. En ze denken dat Amsterdam het centrum van de wereld is, maar zeg nu zelf, het is geen Parijs of New York. Natuurlijk ben ik wel op de nieuwsbrief van de Havermelk elite geabbonneerd, want ik wil wel weten waar ik de beste croissantjes kan kopen als ik in Amsterdam ben.

Vroeger als ik met iemand sprak, zat ik te wachten tot het mijn beurt was om te spreken en ik kon zeggen hoe ik erin stond. De laatste jaren luister ik meer naar mijn gesprekspartner en als het mijn beurt is vraag ik mijn gesprekspartner waarom hij er zo over denkt.



Nog steeds luister ik naar dezelfde muziek als toen ik 18 was. Er is een regionale zender op tv die jaren 80 muziek met clips uitzendt. Het doet mij wel denken aan mijn demente moeder in het verzorgingshuis, daar stond ook altijd muziek op uit haar jeugd. Maar bekende muziek horen is nu eenmaal fijn. Of je nu dement bent of niet. Waar ik vroeger dacht: die zanger is een stuk of een griezel denk ik nu: kijk dat jochie e in dat motorjasje lekker aan zelfexpressie doen. En wat heeft hij zijn haar toegetakeld, daar zal hij nu wel spijt van hebben dat hij er ooit zo bijgelopen heeft.

3 opmerkingen:

  1. Ik word over een half jaar 57 en net als jij vind ik goed zittende schoenen nu belangrijker dan hippe hakken of sexy slings. Mijn muzieksmaak is ook niet echt doorontwikkeld ben ik bang. Heel af en toe vind ik iets van nu leuk. Af en toe denk ik ineens... jeee ik ben al bijna 60! Dat lijkt nu best dichtbij. En wat vond ik dat vroeger oud!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al over de 60, maar dat is nog niet erg doorgedrongen, ik heb het nog weleens over die ouderen, 60 plussen, zonder er bij na te denken dat ik er nu zelf ook onder val. Ach je bent zo oud als je je voelt, toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, dat je 58 oud noemt! Ik ben ouder, probeer mezelf te laten wennen aan 'bijna 60'. Vind al mijn hele leven comfortabel veel belangrijker dan chique..... En op sommige dagen - vandaag- voel ik me 80, op sommige dagen 20. Moet er goed over nadenken dat sommigen mij als 'oudere vrouw' zien ....

    BeantwoordenVerwijderen