dinsdag 28 juni 2022

Onbewuste vooroordelen

 

Er staat een leuk testje in het vakantieboek voor professionals om je vooroordelen op te sporen

Het gaat als volgt: ( doe je meteen gezellig mee?)

1.        1. Zet 10 Ik ben uitspraken op papier over wie je bent. Denk er niet teveel over na en noteer het eerste dat in je opkomt. Bijvoorbeeld: ik ben van middelbare leeftijd, ik ben een fanatieke lezer..

2.       2. Denk dan na over deze uitspraken en welke vooroordelen over anderen ze zouden kunnen voeden. Als je bijvoorbeeld een fanatieke lezer bent kun je neerkijken op mensen die nooit boeken lezen en alleen tv kijken.

3.       3. Kijk ook naar de uitspraken uit het oogpunt van anderen, over welke uitspraken hebben anderen vooroordelen over jou

4.       4. Denk na over het verband tussen je uitspraken en je vooroordelen

5.       5. Wat voor gevoel heb je over je identiteit uitspraken, ben je er trots op of maakt het je juist kwetsbaar?

6.       6. Kijk naar je uitspraken en wat de achtergrond ervan is. Komt het uit de maatschappij voort of heeft een ouder of ander voorbeeldfiguur als inspiratie gediend. Nu is van middelbare leeftijd zijn niet zozeer iets waarbij iets als voorbeeld heeft gediend maar meer stug doorgaan met leven en niet opgeven. Daarvoor telt dit dus niet. Maar veel lezen heb ik zeker van mijn vader meegekregen.

 

Door dit testje werd ik mij er bewust van dat ik echt discrimineer. Iedereen die in een te grote, dure auto rijdt vind ik bij voorbaat een arrogante zelfingenomen klootzak. Daar ben ik mij nooit zo bewust van geweest, maar is toch wel een reden waarom ik met sommige collega’s niet zo goed kan opschieten. Toch leuk zo’n testje.


Tip van de week: Ken je de huishoudcoach al? Ze heeft een maandelijkse nieuwsbrief waarop je je gratis kunt abonneren. Daarin staan inspirerende tips om je huis schoon en opgeruimd te houden. En je krijgt echt maar 1x per maand een mailtje. Dus niet dat je gebombardeerd wordt met allemaal aantrekkelijke aanbiedingen. En ik krijg altijd zin om mijn huis op te gaan ruimen als ik de mail heb gelezen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten