vrijdag 16 oktober 2015

#100 happydays Hoe staan we ervoor?


Ik ben de enige in het zwembad, daar word ik blij van

In het begin wou ik #100happydays eigenlijk niet op Facebook zetten. Ik vond het te banaal om daar andere mensen mee lastig te vallen. Daarom dacht ik dat ik het beter op Twitter kon doen. Daar kijkt toch niemand naar. Maar het werkt wel makkelijk: een fotootje en een paar woorden erbij en klaar. En ik voelde wel iets van schaamte om dat op Facebook te zetten want ik post normaal maar eens in de twee weken iets op Facebook en dat is dan vaak om iemand anders ergens op te wijzen. 
kibbeling eten, daar word ik blij van
Nu, na een paar weken #100happydays beginnen mensen ook te reageren op deze banale berichtjes. Want het is allemaal niet echt verheffend: ik heb lekker gezwommen, ik heb lekker gefietst, ik heb een dagje vrij, kibbeling gegeten.  Toch, doordat ik iedere dag iets moet posten op Facebook denk ik steeds vaker: eigenlijk is wat ik nu aan het doen ben echt leuk en ik word er blij van. Koffiedrinken in de morgen, dat mijn kachel het doet, dat mijn nieuwe vest zo heel lekker zacht is en dat ik gewoon op de fiets naar mijn werk kan. Dat ik een bibliotheekje heb hangen, dat niet gesloopt wordt maar waar aardige mensen leuke boeken en tijdschriften in stoppen. En op mijn werk heb ik dan weer aardige collega’s die eten voor mij meenemen, klanten die tevreden zijn en complimenten geven en soms zelfs flessen champagne komen brengen. (o.k. dat laatste is maar één keer voorgekomen). Zo word ik steeds meer tevreden met mijn leven omdat ik mijn focus leg op waar word ik blij van.
 
Lekker fietsen, daar word ik blij van
Een vriendin van mij heeft veel meegemaakt. Wat ik aan haar zo bewonder is dat zij nu zo blij is met wat ze kan. Als we samen s’ avonds laat door Den Haag fietsen zegt ze bijvoorbeeld: Wat is het toch fantastisch dat we in een land leven waar je als vrouw gewoon s’ nachts over straat kunt fietsen. Als we naar de schouwburg gaan zegt ze: Wat hebben we toch een geluk dat we het geld hebben om een kaartje te kunnen kopen.  Ze neemt gewone dingen niet als vanzelfsprekend aan maar ze is iedere keer oprecht blij met alle mogelijkheden die ze heeft.


Ik hoorde laatst op de tv iemand zeggen dat je het gelukkigst bent, als je dat wat je al hebt, echt  heel graag wil hebben. En door deze #100happydays challenge word ik mij meer bewust van wat ik eigenlijk allemaal wel niet heb en hoe blij ik daarvan word.  


6 opmerkingen:

  1. Grappig he, dat het zo werkt? Is las laatst: geluk is 50% genetisch, 10% omstandigheden en 40% bewust gedrag. En inderdaad, je focus verleggen is een goeie truc! Komt ook een beetje neer op zo'n dankbaarheidsdagboekje waarin je 's avonds drie mooie dingen van die dag opschrijft, dat wordt ook in therapieën voor ongelukkige mensen gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Ik heb het ook een tijdje gedaan, alleen waren mijn momenten vaak niet tastbaar. En om nou weer een bak koffie aan te komen... :) Nu schrijf ik een fijn moment van de dag op, werkt voor mij beter. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik voel ook terughoudendheid met het plaatsen van berichtjes op social media, maar ben me er door deze challenge wel extra sterk van bewust hoeveel mooie momenten er zijn, die in aanmerking hadden kunnen komen als 'het' geluksmoment van de dag. Meestal lukt het me gewoon niet om er eentje uit te kiezen. Ik heb wel af en toe, als ik het niet meer hiéld, wat foto's gemaakt, misschien dat ik daar nog iets mee doe op m'n blog.

    Mijn zegeningen tellen doe ik al vrij lang, ik schrijf er over in mijn dagboek, en als ik een fijne dag heb gehad met mensen benoem ik het meestal nog even. Dan bel ik op of stuur een berichtje: fijn was het gisteren, hé? Het heeft me echt veranderd. Positieve ervaringen beklijven beter. Het is niet dat ik negatieve momenten niet mag benoemen, ik loop best wel eens te schelden. Maar je zal me zelden horen roepen dat echt de hele dag een kutdag was. Want meestal is dat gewoon niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet overigens ook mee van jouw geluksmomentjes. Een kokende collega, zwemmen in een hotel... wat een mazzelaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat je mee geniet.Ik voel mij ook wel een mazzelaar, en door deze challenge word ik mij daar ook steeds meer bewust van.

    BeantwoordenVerwijderen