donderdag 17 oktober 2024

Geluk en wijsheid voor beginners

 

Ik zag dat er een cursus Geluk en Wijsheid voor beginners bij de Volksuniversiteit van Rotterdam gegeven werd. Dit leek mij wel een leuke cursus maar helaas kon ik niet op de aangegeven datum. Maar er bleek ook gewoon een boek te zijn met deze titel in de bibliotheek.

Het boek gaat over filosofie en behandeld in korte hoofdstukjes een thema. In een hoofdstuk wordt de theorie van Freud uitgelegd. Ik vond dit wel interessant omdat ik er nooit iets van begrepen heb.

Een mens zit gewoonlijk in de keuken. Daar zit je met je vrienden gewoon jezelf te wezen. Dit is je ego. Maar soms, om bezoek te ontvangen, ga je naar de woonkamer. Daar staan de mooie spulletjes en ontvang je je gasten en gedraag je je netjes. Dit is je superego, daar kun je mee voor de dag komen. Op je werk probeer je ook een beetje intelligent over te komen, je bent er niet helemaal jezelf. Daarom is het ook zo vermoeiend om te werken, je speelt een rol van superego. Als die superego ver af staat van de persoon die je in de keuken bent, gaat dit, op termijn, problemen opleveren.

Maar in het huis is ook een kelder, deze zit op slot daar zitten je instincten en deze komen je ego om de haverklap lastigvallen. Maar je kunt niet zomaar de kelder ingaan en de meute tot de orde roepen want de deur zit stevig op slot en sinds je vijfde levensjaar is de sleutel zoek. S’ nachts in je dromen komen je de kelderbewoners je opzoeken.

Het gevolg van dit alles is dat je ego het maar druk heeft. Hoe kan je aan de eisen van de instincten uit de kelder tegemoet komen zonder het bezoek in de voorkamer teveel te shockeren. Als je probeert je verlangens van je onderbewuste te onderkennen, door therapie is het mogelijk de kelder in te komen en word je een evenwichtiger mens.

Nou  veel verder ben ik in het boek niet gekomen want ik ben druk bezig mijn huis een make-over te geven. Ja mijn superego wil indruk maken op het bezoek. En eerlijk gezegd was ik het zelf ook een beetje zat dat zwart, dus de eettafel is nu wit geverfd en de stoeltjes van de kringloop hebben een nieuw stofje gekregen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten