vrijdag 13 mei 2022

Yuval Noah

 

Ik zag van de week Wintergasten met Yuval Noah. In mei dus het was een oude aflevering maar superinteressant. De goede man legde uit dat Neanderthalers en de Homo Sapiens zo’n 5000 jaar naast elkaar leefden. Ze gingen ook met elkaar om en daarom hebben we 2-3% Neanderthaler bloed in ons. De Homo Sapiens heeft het gewonnen van de Neanderthaler omdat ze konden samenwerken buiten stamverband. Als ze een geneeskrachtige plant hadden gevonden vertelden ze het door aan andere stammen. En dat is het aparte van de mens in vergelijking met andere zoogdieren. We hebben het vermogen om samen te werken met mensen die we niet persoonlijk kennen. We sluiten online een verzekering af on vertrouwen erop dat in de toekomst iemand ons geld gaat geven als ons iets naars overkomt.  Geld, ook al zoiets. Het is helemaal niets, je kunt het niet eten, je kunt er niet op slapen. Maar we hebben afgesproken dat het iets betekend en we geloven allemaal in dat verhaal. Daarom werkt het.

Dat we geloven in verhalen maakt mensen tot mensen. Het is onze sterkte, zo kunnen we samenwerken maar het is ook onze zwakte. Als je gaat mediteren duurt het maar een paar minuten voordat je brein afdwaalt en je gedachten met je aan de loop gaan. Vaak begin je jezelf verhalen te vertellen. Ik moet nog bloemkoolrijst voor het avondeten kopen, want ik ben iemand die goed voor zichzelf zorgt en ik moet goed eten om ‘s avonds niet te gaan snacken. Hele verhalen vertellen we onszelf terwijl we gewoon eigenlijk eens een paar minuten gingen mediteren. Yuval Noah gaat 2 maanden per jaar in stilte retraite. Het lijkt me wat veel. Ik vind 10 minuten per dag mediteren al veel.

Eigenlijk vind ik het gegeven van verhalen vertellen wel heel interessant. Ik moet bij mijn moeder langs anders ben ik geen goede dochter, ik moet vandaag op mijn werk bellen met die vervelende klant enzovoort. Je zit jezelf allemaal verhalen te vertellen terwijl je beter in het hier en nu kunt leven. Misschien een planning maken en dat dan gewoon afwerken. Een vervelende klant bellen duurt maar 5 minuten, maar je kunt er in je hoofd de hele dag mee bezig zijn. Door wat minder in je hoofd verhalen aan jezelf te vertellen zou je een veel rustiger bestaan kunnen hebben.

Maar nu iets veel belangrijkers: de foto van hoe mijn huis geworden is. Ik ben superblij met het resultaat. Het oogt allemaal veel rustiger en opgeruimder. Hier de foto


:

 

1 opmerking:

  1. Wat een verschil kan een likje verf maken! Veel rustiger zo. Ik heb die aflevering ook gezien, vond het een interessante aflevering.
    Meneer Fluitekruid leest momenteel zijn boek, dat wil ik ook lezen als hij het uit heeft. Het is wel waar dat de taal, het samenwerken en verhalen vertellen ons tot mens maakt. Het is toch ongelofelijk dat wij nu nog steeds gebruik kunnen maken van de kennis, wijsheid en verhalen die mensen al eeuwen geleden vergaard hebben. Jouw link met de verhalen in je hoofd is wel een verrassende, maar het klopt wel, mijn hoofd staat ook zelden stil.

    BeantwoordenVerwijderen