vrijdag 19 november 2021

Tiny Habits

 

Ik mocht het boek Kleine Gewoontes lenen van mijn dieetjuf. Ze had vertelt dat ze iedere ochtend als ze opstond een vuist in de lucht stak en zei: het wordt een geweldige dag. Dat kwam uit dat boek. Ik vond dit erg grappig (en Amerikaans) en ik doe het nu ook. En het geeft powerrr.




Het boek zelf heb ik niet helemaal gelezen want het is toch wel erg technisch. Het komt erop neer dat je bedenkt welke gewoontes je al hebt in de ochtend, middag en avond. Dan bedenk je welke nieuwe gewoonte je je wilt aanleren. Koppel deze gewoonte aan een bestaande gewoonte. En maak het zo klein mogelijk. Dus niet meteen 30 x opdrukken na het tandenpoetsen maar begin eens met één keer en bouw dat in week 2 uit naar 2 keer etc. Maar in de bijlages staat een opsomming van welke nieuwe gewoontes je in kunt stellen voor hogere productiviteit of een gezonde geest, voor het versterken van de relatie met je dierbaren en ga zo maar door. Grappig om te lezen.

Ik heb succesvol dit jaar het mediteren en sporten geïntroduceerd in mijn ochtendroutine. Als ik nu de deur uitga zonder het allebei te hebben gedaan voelt het net zo onaf als dat ik mijn tanden niet gepoetst zou hebben.  Omdat ik het iedere dag doe is er ook geen discussie met mezelf. Anders ga ik altijd onderhandelen. Vandaag komt niet zo goed uit, als we dit sporten nu eens na morgen verplaatsen. Maar de dag erop heb ik dan weer dezelfde discussie. En ik verlies altijd. Nee, voor mij is het beter om het gewoon iedere dag te doen. Klaar uit, geen discussie.

Misschien ben je ook benieuwd naar mijn resultaat. Ik val niet meer zo snel af, nog maar 2 kilo per maand. Maar hé, ik val nog steeds af.

Ik at een tijd volgens de recepten van Tamara de Weijer. Het zijn goede recepten, maar het zijn niet zoveel verschillende recepten dus het begon wat te vervelen. Nu ben ik vandaag begonnen met het 8 weken slankplan van de Foodsisters. Het zou wel fijn zijn als ik inderdaad in 8 weken nog 20 kilo af zou vallen en slank zou zijn. Maar ik denk dat  dat er niet in zit. Maar het zijn lekkere recepten en voor maar één persoon. Het lijkt een wel op het koolhydraat arme eten van Tamara, maar ze gebruiken wel vlees. Voor de variatie vind ik dat wel fijn.  Er zit ook een boodschappenlijst voor de hele week bij. Ik heb alles in huis gehaald en mijn koelkast ligt nu propvol groente. Hemel, dat moet ik allemaal wegkrijgen in een week.




Een andere kleine gewoonte die ik de laatste weken had was om iedere avond even aan mijn mozaïek te werken. In Parijs had ik het gezien en een foto gemaakt om het na te maken. Gelukkig is het nu af want het was een klerewerk. Maar ik ben erg tevreden met het resultaat.



 

2 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Petje af. Het is mij nog niet gelukt om sporten en mediteren vaste ochtendroutines te laten worden, zelfs geen vaste middag- of avond- of weekroutines. Ik stel het steeds uit, heb altijd wel een smoesje. Twee kilo afvallen per maand vind ik heel netjes, daar zou ik ook al heel blij mee zijn! Maar ja, daar moet je wel wat voor doen, en ook dingen voor laten. En daar slaag jij zo te lezen goed in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer het sporten en mediteren ook al jaren als vaste ochtend routine te doen. Wil nog steeds niet lukken, vergeet het soms weer een hele tijd. Maar ben nu het boek Miracle Morning aan het lezen wie weet helpt dat.
    Goed van je dat je het wel vasthoudt

    BeantwoordenVerwijderen