zondag 12 december 2021

Overpeinzingen.

 

 Vandaag heb ik week 2 gelezen van The Artist Way.



 Ik heb het boek 8 jaar geleden gekocht en toen week 1 gelezen. Daar ben ik toen afgehaakt. Ik had altijd het idee dat ik niet creatief ben en wat moet je dan met zo’n boek. Ik wil namelijk heel leuk kunnen tekenen. Zo van de Beatrix Potter konijntjes. Of je eigen kerstkaarten tekenen. Ik heb dit jaar zelfs een poging gewaagd. Ik had een leuk schilderij gezien en heb dat na zitten tekenen. 



                                            Dit is dus het origineel

Ik dacht: dat is leuk om op mijn blog te zetten om de lezers een goed 2022 te wensen. Maar het leek weer nergens op. Dus daarom was ik indertijd afgehaakt. Maar ja zo’n boek staat ook maar een beetje in de kast. En voor een 12 weken programma ben ik eigenlijk altijd wel te porren. Gisteren heb ik week 1 gelezen. Het huiswerk was een hele week morning pages schrijven en een artist date hebben. Maar dat heb ik dus wel opgestoken, 8 jaar geleden. Ik doe sinds die tijd mijn morning pages. Ik schrijf  in de morgen in mijn dagboek, dat niemand mag lezen en waar ik geen blad voor de mond neem alles wat er in mij opkomt. En ik ga iedere week naar het museum en die ochtend was ik net naar het GEM dat nu weer KM 21 moet heten gegaan. Waarom veranderen die musea de hele tijd van naam. De buren van het GEM heette gewoon het Gemeentemuseum. Maar dat was niet internationaal genoeg dus het werd kunstmuseum. Alsof die Amerikanen en Fransen weten wat dat betekend.

In ieder geval, dat huiswerk was al af. Dus vandaag kon ik lekker verder met week 2. Schiet lekker op. Eerst moest ik mijn eigen creativiteit nog eens beoordelen. En ik bedacht dat ik toch creatief ben. Want ik schrijf en dat is ook creatief. Voor een andere opdracht ,moet ik bedenken welke alternatieve levens ik zou willen leven. Ik bedenk dat ik wel Cindy Hoetmer wil zijn, die schrijfster is en in de Jordaan woont en naar café de Pels gaat. Of Sjako, van het Fort van Sjako. Een anarchistische boekhandel om de hoek bij het Waterlooplein. Daarna moet ik bedenken wat ik deze week kan doen wat een element van het andere leven in zich heeft. Ik besluit een blog te gaan schrijven en naar Amsterdam te gaan. Dus dat staat nu in mijn agenda. Kan ik meteen morgen door met week 3. Maar later op de dag, als ik in bad zit worden mijn plannen wat wilder. Als ik met mijn 62e met pensioen ga dan kan ik een boek gaan schrijven. Ik bedenk waar het over moet gaan: een vrouw die in Den Haag woont maar dweept met Amsterdam, waar ze vroeger heeft gewoond. En die accountant is.  En dan noem ik het Overpeinzingen, naar Marcus Aurelius. Maar dan krijg ik nog een veel beter idee: ik kan ook deze week met mijn boek beginnen. En het eerste hoofdstuk gewoon op mijn blog zetten. Weet je, als ik uit bad kom ga ik er meteen mee beginnen.

3 opmerkingen:

  1. Wat een bruisende ideeën! Volgens mij is je boek al af: jouw blogs bundelen en klaar. Kan Cindy Hoetmer een puntje aan zuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat een ideeën allemaal, dat alleen is al bijzonder creatief, vind ik.
    Zelf heb ik ook ooit een boek om creatiever te worden doorgeworsteld, er stonden ook allerlei opdrachten in. Sommigen met zeer verrassend resultaat. Maar creatief ben ik nog steeds niet.

    BeantwoordenVerwijderen