zaterdag 30 september 2023

Pistache croissant

 

Ik heb me er de hele week op verheugd om zaterdag naar Amsterdam te gaan. Het is heerlijk nazomerweer en ik had er echt zin in om een beetje rond te banjeren in de stad.

Havermelk elite had deze week een video geplaatst over de bakker in de Jordaan waar altijd een rij staat voor zijn pistache croissants. Daarna had de Haarclip van Marie Claire dat weer op de hak genomen als elitaire overprijsde stadse fratsen. Maar daardoor was ik wel benieuwd geworden naar die pistache croissant. Ik dacht als ik nu vroeg ga, dan zijn die Amsterdammers nog niet wakker en dan hoef ik niet in de rij te staan. Dus ik was vroeg in Amsterdam, maar er was al een rij. Na 10 minuutjes was ik aan de beurt. De croissant was zoet en gevuld met amandelspijs. Niet helemaal mijn ding, maar ik wist nu wel waar al die poeha over ging en dat voor het luttele bedrag van € 3,90.




Nu ik toch in Amsterdam was, ging ik meteen maar naar Noord naar een tentje waar ze smash burgers verkochten.  Ook iets wat ik een keertje wou proberen.

De pont naar Noord zat overvol met hippe twintigers. Het bleek dat ze naar de IJ hallen gingen om tweedehands kleding te scoren. Maar omdat ze hip zijn heet dat dan vintage kleding.

Nieuwe of vintage kleding kopen houdt altijd een belofte in.

Een zakelijke blouse is niet gewoon een stuk stof maar de belofte van een goed verlopend gesprek met je baas of een klant waarin je een professionele indruk maakt. Een zachte pyjama belooft een eindeloze zondagochtend met een lekker ontbijtje in een warme huiskamer.  En een zomerjurk wekt het verlangen op naar een zonnige wandeling langs de boulevard.

Je kleding is ook een soort tour guide voor mensen die je niet kennen. Hiermee geef je te kennen, dit ben ik. Dit zijn mijn sterke kanten en zo sta ik in het leven. Conservatief of juist casual. En als je onder bekenden bent is het niet meer zo belangrijk. Dan trek je gewoon een oude trui en spijkerbroek aan, zij kennen je immers al, je hoeft je niet meer voor te stellen.

Zaterdagochtend op de pont bleek dat vooral de beige kledingstukken geschikt werden geacht om aan te trekken om te shoppen in de IJ hallen. Ik had er geen zin in, ik ging immers voor mijn burger. Maar helaas, deze werd pas vanaf 17.00 uur verkocht, dan was ik allang weer thuis.

2 opmerkingen:

  1. Bedoel je dat de croissant gevuld was met pistachespijs? Ik at heel lang geleden een croissantachtig broodje met een vulling van pistacheroom in Rome, verrukkelijk! Pistache is nu een beetje een hype, ik vond het altijd al lekker maar kende eigenlijk alleen pistache-ijs. Nu zijn er veel meer lekkere dingen met pistache. Toevallig ontdekte ik dit weekend bij de Turkse supermarkt (Sahan) een zakje puddingpoeder in pistachesmaak! Ik kende de andere smaken al (donkere chocolade, hazelnoot, en nog wat vruchtensmaken) maar deze was nieuw. Kostte nog geen twee euro, halve liter melk erbij, koken, afkoelen en klaar. Was erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tip, ik ben ook gek op pistache dus zal volgende week eens naar Amsterdam gaan voor de pistache croissant!

    BeantwoordenVerwijderen