dinsdag 4 juli 2023

Vakantie

 

Ik heb vakantie, wat een pret. Ik ben een paar dagen naar Terschelling geweest om in vakantiestemming te komen en nu ben ik lekker thuis. Het vakantiegevoel is optimaal.

Ik las een stukje van Cindy Hoetmer over vakantie, haar voorkeur gaat uit naar een stad die aan zee grenst. Een stad, zodat er genoeg te doen valt en aan zee zodat ze in no-time op het strand is.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een plaats waar je zonder auto goed uit de voeten kunt. Een stad met goed openbaar vervoer dus zoals Londen waar ik in mei was. Of met een centrum zo klein dat je alles lopend af kunt, zoals Aken waar ik dit voorjaar was. Maar op Terschelling heb ik dan weer alles op de huurfiets gedaan, dat was ook fijn omdat er een vrij fietspad over het eiland loopt. Wel zat ik in Hoorn, 11 kilometer van de boot, dat was nog even afzien met de harde wind. Venetië vind ik trouwens ook zo super omdat je daar alles met bootjes doet.  

Maar mensen die een auto hebben gaan in de vakantie meestal naar een beetje afgelegen plekken waar ze hun auto goed en gratis kunnen parkeren. Dat geeft weer een hele andere kijk op de ideale vakantiebestemming.

Ik vind dat vakantiegeld moet worden afgeschaft. Het is echt een belachelijk concept. Jij bent werknemer dus je kunt niet met geld omgaan, dus wij houden 8% van je loon in, je krijgt hier geen rente op, en pas na een jaar keren we het uit omdat je dan op vakantie moet gaan.

Het hele jaar door gaan mensen op vakantie, waarom dan in mei uitbetaald? Waarom moet ik mijn werkgever een renteloze lening geven? Als ik niet zelf zou kunnen sparen voor een vakantie, wat moet het dan als mijn wasmachine stuk gaat, of mijn koelkast.

Jongeren die bij de supermarkt werken krijgen vaak hun vakantiegeld direct uitbetaald bovenop het uurloon. Waarom worden volwassenen dan zo betutteld?

Bovendien gaan mensen ervan uit dat als ze 2000,- vakantiegeld krijgen, dit ook aan een vakantie besteed hoort te worden en kiezen ze een vakantie van 2000,- uit. Ik vind het absurd veel geld om 8% van je inkomen aan vakantie uit te geven.

 

2 opmerkingen:

  1. Misschien spreekt Luxemburg Stad je dan ook wel aan. Daar is het openbaar vervoer gratis en goed geregeld. Het is ook geen ouwe meuk waar je in zit en je zit zo van de ene plek naar de andere.
    Ik moet wel lachen om je vakantiegeld betutteling. Zoals jij het zegt, zie ik er wel een punt in. Mijn echtgenoot krijgt zijn vakantiegeld per maand, dat is een paar jaar geleden aangepast van 1 x per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hangt vast samen met de verplichting (CAO) om per jaar verplicht twee weken aansluitend verlofdagen op te nemen. Om hieraan een leuke invulling te geven is geld wel gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen