zaterdag 3 juni 2023

Hnag Youth

 

IK ben naar een optreden gegaan van Hang Youth. Nu was ik wel vaker naar een festival gegaan waar zij optraden. Maar omdat ze bekend zijn, zijn ze meestal de slotact. En dan ben ik allang weer weg want ik wil op tijd in mijn bedje liggen.

Maar nu was er een festival zowaar in Den Haag waar ze op de christelijke tijd van 20.00- 21.00 uur optraden. Kijk, daar houd ik nu van. Bovendien was de entree maar een tientje.

Ik heb echt genoten van het optreden. De jongens zijn zo enthousiast. De energie spat er van af. Het optreden duurde een uur en ze speelden wel 50 nummers. Sommige nummers waren erg kort.

Bijvoorbeeld: de intro van Batman: TADADADA DADA Batman is een fascist. Dat was het hele nummer. Als je nu zegt, waar slaat die tekst op, is dit wel goed onderbouwd, welke ideologie zit hierachter? Dan moet ik zeggen, je hebt wel een punt. Ik heb vanmorgen de songteksten van de jongelui eens zitten lezen en ik vond de teksten ook wat ongenuanceerd.

Maar ja, dat is nu net punk. En op het podium brengen ze het leuk. Dan zeggen ze : Jullie burgermeester is een kankermongool. Ja, maar ik zeg dit met het grootste respect. Alles wat ik zeg is met het grootste respect. Disclaimer. Zo ik kan zeggen wat ik wil, buutvrij.

Ik vind het wel leuk dat er weer punkoptreden zijn. Vorige week was ik naar Sniester ook een festival met wel 90 bandjes in 2 dagen. En de helft van de bandjes had wel in zijn beschrijving staan dat ze post punk waren. Nu ben ik bij 7 van die post punk bandjes gaan kijken ( ja maar 7 want ik wou op tijd in mijn bedje liggen dus ik haakte vroeg af) maar er waren er maar 2 van die ik als post punk zou omschrijven. Van alle bandjes die ik zag had alleen Hang Youth het supersnelle punk  tempo en korte nummers. Ondertussen is punk nu echt een hype geworden.

Er wordt in de media gezegd dat, dat komt omdat de problemen van de jeugd nu vergelijkbaar zijn met de jaren 80 en dat daarom er een punk revival is. Ik vind dat grote onzin. Er zijn nu hele andere dingen aan de hand. In de jaren 80 was er geen werk er waren overal massaontslagen en je had geen uitzicht op een baan in de toekomst. Nu moet je van goeden huize komen om nog een excuus te hebben om geen baan te hebben en enige handigheid ontwikkelen om de headhunters te ontwijken. Er zijn geen huizen, maar er zijn nooit genoeg huizen geweest. Dat is van alle tijden.

Ik denk dat je na 30 jaar gewoon een revival krijgt. In de jaren 80 grepen we terug op de jaren 50. En nu grijpen ze terug op de jaren 80.

 

2 opmerkingen:

  1. Shame on me maar ik had er nog nooit van gehoord! Ik ben het met je eens, iedere tijd heeft zijn eigen problemen. Ik was een tiener in de jaren 80 en maakte me druk om de atoombom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Punk heb ik nooit gewaardeerd. Daarvoor was ik destijds al te oud, of truttig, kan ook. Als die revivaltherie klopt, dan gaan ik saaie tijd tegemoet. Jaren '90 vond ik vis noch vlees. Hoop eigenlijk op terugkeer jaren '60! Maar die zijn overgeslagen. Ze begonnen direct bij jaren '70, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen