zaterdag 3 december 2022

Even is genoeg voor altijd.

 

Acteur Evan Handler overleefde niet alleen acute leukemie maar was ook zwaar depressief. Voor deze depressie kreeg hij antidepressiva voorgeschreven, maar hij nam deze opzettelijk slechts voor korte tijd in. Hij slikte deze pillen omdat hij wilde weten hoe het voelde om echt gelukkig te zijn. Hij wist dat als hij dat doel eenmaal had bereikt, hij zou stoppen. Hij kon dan teruggaan naar de strijd die iedereen voerde. Hij had het ideaal voor even beleefd en dat was voldoende.

Misschien is vandaag de dag waarop we geluk of wijsheid ervaren. Probeer dat moment niet te pakken en het uit alle macht stevig vast te houden. Je hebt er geen controle over hoe lang het moment duurt. Geniet ervan, erken het, onthoud het. Het voor even hebben is hetzelfde als het voor altijd hebben.

 

Dit is een stukje uit de dagelijkse stoïcijn dat mij intrigeert.

Ik heb dat zelf ook wel met bepaalde dingen: in de zon zitten, op een concert zijn. Het is fijn, het is leuk en toch ga ik na een tijdje weg, voordat het voorbij is. Ik heb het dan al ervaren, ik hoef niet tot het einde dat mee te maken.

Maar in het geval van depressie zou ik toch lekker die pillen slikken.

2 opmerkingen:

  1. Ik herken het, dat even voldoende kan zijn. Helaas heb ik dat niet met 1 stukje kaas of chips....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wijsheid! Ben benieuwd naar De dagelijkse stoïcijn… groetjes Yolande

    BeantwoordenVerwijderen