zaterdag 9 juli 2022

Vakantie

Joepie, ik heb vakantie. De eerste week was ik op Terschelling (of Tersnepvlieje zoals ik het placht te noemen) en daarna ging ik logeren bij mijn Zus. Ik was echt op vakantie en was even los van alles. Voor de tweede week had ik niets gepland en zou ik gaan leven als een pensionado. Lekker spontaan.

Dat ging dus helemaal mis. Het begon al met de  terugreis. Ik zou een streetart tour doen in Leeuwarden en onderweg naar een tentoonstelling van de Franse impressionisten in het Fries museum gaan.

Maar toen ik aan het lopen was wou ik graag naar huis, kijken hoe mijn tuintjes erbij staan en lekker op de bank zitten. Dus om 10.45 de trein gepakt, terwijl het Fries museum pas om 11.00 uur open ging. Helaas reed de trein maar tot Steenwijk omdat er een kapotte spoorbrug was. Daar heb ik 2 uur op een vervangende bus gewacht, zodat ik toch laat thuis was. Ik had net zo goed, lekker relaxed twee uur van de Franse impressionisten kunnen genieten.

Maar nu ben ik dus thuis en heb ik geen afspraken en geen boodschappen in huis maar kan ik lekker spontaan doen wat er in mij opkomt. Dat is geen succes. Als ik ’s nachts wakker wordt denk ik”: ik kan morgen de trein naar Lutjebroek nemen, of nee Parijs en daar overnachten of zal ik kijken of er een last minute vliegticket te krijgen is, of nee ik ga naar de bieb. Alle opties zijn open, ik word er onrustig van. Als eten heb ik de laatste dagen Too good to go maaltijden besteld, lekker spontaan, je weet niet wat je straks gaat eten. Alleen zit er vaak koek en broodbeleg en sla in. Beetje aparte maaltijden worden dat. Dus ik heb ook maar boodschappen gedaan.

Normaal staat mijn weekindeling altijd vast, door de weeks werken, vrijdag boodschappen en klusjes en zaterdag er op uit. Zondag met een vriend naar het museum en uitgebreid lunchen. Het is eigenlijk wel heel relaxed merk ik nu. Ik hoef weinig na te denken  en mijn boodschappen bestel ik een week vooruit. Dus het avondeten staat ook al lekker vast. Nu ik niets gepland heb merk ik dat ik in de middag veel films ga zitten kijken. Ook wel leuk maar niet zoals ik mijn spontane vakantie had voorgesteld. Dus ik heb voor de rest van de week maar een planning gemaakt. Naar de Parade, surfles, naar Katwijk fietsen en nog een festivalletje (Haltpop, Revival of the moshpit) En ik heb nu ook maar een boodschappenlijstje voor de rest van de week gemaakt. Dat spontane gedoe is niets voor mij.

Tip van de week

Je kunt heel gemakkelijk een plantenbieb beginnen. Schrijf met viltstift op een houten plankje Plantenbieb. Zet dit voor de deur met een paar plantjes erbij en plaats in de buurt Whatsapp groep dat je een plantenbieb bent gestart. Buren Blij, Jij Blij.

1. Geniet van je vakantie, het wordt prachtig weer in elk geval

2. Dat heb ik ook, als ik 1 à 2 weken weg ben geweest, wil ik gewoon weer lekker in mijn eigen tuintje klooien, wassen draaien en netflixen. Grappig hoe jij beschrijft daar dan ook weer snel genoeg van te hebben. Er gebeuren ook zoveel leuke dingen, er is altijd van alles wat je mist… Wij varen nu door Friesland, dus misschien zijn die Franse impressionisten wel een goed idee voor als de vaartocht erop zit. Zo’n plantenbiebje is ook een leuk idee.

3. Ik vind dat de pensionade-oefening best geslaagd is. Je behoefte om lekker op je bank te zitten, je tuintjes te bekijken, boodschappenlijstje te maken komt dicht in de buurt van een gemiddelde 65 -plusser. Goed bezig Sis!