dinsdag 29 maart 2022

Een Gouden Brug

Het Russische leger trekt zich terug uit de regio rondom Kiev. Dat is het resultaat van de onderhandelingen in Turkije.  Of is dat wel zo? Het leger had al weken moeite om Kiev in te nemen en er kwamen steeds meer berichten over tekorten aan voorraden bij het leger en demotivatie.  De onderhandelingen boden de Russen een gouden brug om zich terug te trekken in ruil voor het opgeven van het Navo lidmaatschap van Oekraïne. Een gouden brug is een manier om een oorlog te beëindigen  zonder gezichtsverlies. Het is belangrijk je vijand deze brug aan te bieden, anders gaat een oorlog maar eindeloos door.

Niet alleen in oorlogssituaties is het belangrijk om rekening te houden met gezichtsverlies van de tegenpartij. Eigenlijk altijd als je kritiek geeft moet je rekening houden met hoe het bij de andere partij overkomt. Ik ben begonnen met mij te verdiepen in geweldloze communicatie. Ik heb er een boek over gelezen en twee workshops gevolgd. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig.

1.       1. Zeg wat je waarneemt

2.       2.Welke gevoelens dit bij je oproept

3.       3.Welke behoefte je hebt

4.       4. Wat je van de ander wilt

Dus niet zeggen : He eikel, ik heb een half uur zitten wachten, klootzak bekijk het maar! Dat wordt: Je bent een half uur te laat gekomen, dat maakt mij onzeker en ik heb behoefte aan zekerheid over onze relatie. Wil je in het vervolg even bellen als je de afgesproken tijd niet haalt?

Ja, het klinkt wel heel braaf, maar het werkt wel. En het is best moeilijk om te benoemen welke gevoelens en behoeftes je hebt. Wat er nu eigenlijk ten grondslag ligt aan de ergernis die bepaald gedrag van de ander bij je oproept. Je krijgt bij de workshop zelfs een lijstje met gevoelens en behoeftes om deze makkelijker op te sporen.   

Je hoeft niet meteen in real life iedereen met deze techniek te benaderen. Je kunt eerst in een schriftje analyseren welke gevoelens en behoeften worden geraakt door ergerlijk gedrag van een ander.

1 opmerking:

  1. Ja, goed dat ze zich terugtrekken, al is dat volgens Zelensky vooral omdat ze zich willen hergroeperen om met een hele legermacht het Oosten binnen te vallen. Voorlopig voel ik nog geen opluchting, maar ben wel behoorlijk onder de indruk van de Oekraïners. Poetin had nooit verwacht dat ze zo hard terug zouden knokken, en op een aantal plekken zelfs de Russen zouden verslaan.

    Het wordt onderhand wel tijd dat we stoppen met gas en olie uit Rusland. Dat zal wel heftige gevolgen hebben voor onze economie, maar alles beter dan die klootzak spekken. Laat hij zijn gas en olie maar in zijn hol steken.

    Wat geweldloze communicatie heb ik geloof ik nog een lange weg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen