zaterdag 14 oktober 2017

Italiaanse reis

Toen ik de ontdekking van de Hemel las werd ik jaloers, op de jongen Quinten Die ging zomaar in Rome wonen. Alsof dat gewoon maar kon. Dat is toch iets dat alleen mensen als Goethe deden, in vorige eeuwen, een Italiaanse reis.  Ongehoord, dat doe je tegenwoordig toch niet meer, dat wil ik ook wel.


Maar ja, ik woon nu eenmaal in Nederland en werk hier, dus het kwam er niet van om ook zo iets ongehoords te doen. De jaren verstreken. Totdat mijn zus aankondigde een sabbatical te nemen. Een sabbatical, dat wou ik ook wel, kon ik eindelijk mijn Italiaanse reis gaan maken.
Een half jaar vrij zat er niet in voor mij, toch besloot ik te doen wat ik wel kon: 2 weken in Rome wonen.

Ik vond een kamer in een guest house ment met een gezamenlijke keuken. Koffertje gepakt en op pad. Er was een supermarkt in de buurt die 24 uur per dag 7 dagen per week geopend was. Gelukkig, één zorg minder want om de een of andere reden ben ik altijd bang dat dingen vergeet in te slaan en dat ik dan honger zou krijgen ofzo. Terwijl ik er geen gebruik van maakte ik deed altijd tussen 8 en 5 uur mijn boodschappen, het zit meer in mijn hoofd.

In Rome maakte ik iedere dag een stadswandeling uit een boekje met de toepasselijke naam: De mooiste wandelingen in Rome. Een wandeling was in het voetspoor van Goethe, en een andere leidde me langs het Pantheon waar Quinten uit zijn appartement op uitkeek. Maar vooral veel Barok van Bernini en Borronini. Zo bezocht ik de kerk Santa Maria della Vittoria waar de horror vacui ( angst voor de leegte) met succes is bestreden  Als in een boudoir noteerde Stendhal  in zijn wandelingen door Rome


Ik vond het vooral erg druk en chaotisch verkeer in Rome, stoepen ontbraken vaak en als ze er al waren moest je uitkijken niet te struikelen over de schots en scheef liggende stenen.
Ik kreeg  geen nieuwe inzichten door afstand te nemen van mijn leven in Nederland, ik was gewoon lekker bezig met de wandeling te maken, waarbij ik oppaste niet overreden te worden of te struikelen over een losliggende steen en bedenken wat ik zou gaan eten. Tot zover mijn diepe inzichten van de  klassieke cultuur. Ik ging eens kijken naar de streetart in Rome en de moderne kunst in  MAXXI. Daar stond onze eigen Joep van Lieshout, haha.


Maar na twee weken zat het er weer op en keerde ik huiswaarts. Terug in Nederland was mijn eerste reactie:wie heeft het licht uit gedaan, het licht is hier veel minder fel als in Rome. Ten tweede leken de wegen absurt breed, met ook nog eens  fietspaden en voetpaden erlangs. Terwijl er bijna geen verkeer was en slechts een enkeling over de stoep liep. Zoals hieronder, kijk eens hoeveel asfalt, en dan een zo een busje dat er rijdt! In Rome zou het asfalt niet te zien zijn door alle auto's die er in de file zouden staan.

Mijn huis leek helemaal belachelijk. Zo veel ruimte en zo veel spullen alleen voor mij. Ik was juist gewend aan de inhoud van mijn koffer, nu had ik een hele kast met kleding. In de keuken in het guest house bestond de kruiden uit peper en zout. Doordat ik verse producten kocht van goede kwaliteit, smaakte alles heerlijk. Thuis heb ik 40 potjes met kruiden, en doe ik vaak sambal over mijn eten, of roer er indiaanse curry saus doorheen.

En dan al die spullen die aan de wand hangen en in de vensterbank staan. Ik vind van mezelf dat ik een opgeruimd, nogal leeg huis heb. Maar in het guest house stond niets, alleen een arti foto van de Engelenburcht aan de wand. Verder alles wit en leeg. Een kast, een bed, dat was het.
Dus ik heb toch nog nieuwe inzichten opgedaan, alleen merkte ik het pas toen ik thuis kwam, in het Barokke Rome, heb ik het minimalisme opnieuw ontdekt. Wie had dat nu kunnen bedenken.


8 opmerkingen:

  1. O heerlijk Rome, het is mijn favoriete stad. En dat minimalistische, daar ben ik thuis druk mee bezig. Fijn al die ruimte en na het lezen van jou blog denk ik, ik moet weer eens naar Rome. Fijne week en groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet toch eens vaker een wandeling langs blogs maken. Lees ik nu pas over je Rome-verblijf. Mooi stukje, en ook mooi hoe je daarna Nederland en je eigen huis met andere ogen bekeek. Ben je inmiddels (ook in daden) aan het minimaliseren geslagen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben wel met een doos door het huis gegaan en alles weggehaald wat teveel was. Maar dat staat nog in de schuur wachtend om naar de kringloop te worden gebracht. Dat is er nog niet van gekomen omdat ik enorm veel last van mijn grote teen kreeg. iK kon niet meer goed lopen en hij bleef maar ontsteken. Iedere week 2 keer naar de pedicure en late podologe mocht niet baten. De nagel moest deels verwijdert worden. En met de indrukwekkende foto van de ingepakte teen heb ik een echte verdubbeldame kaart te pakken weten te krijgen. Dank je wel. De teen bloed nog steeds een klein beetje maar ik fiets weer en lopen doet geen pijn meer. Dus wellicht ga ik binnenkort eens de zooi uit de schuur naar de kringloop brengen.

      Verwijderen
  3. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, zo te lezen kwam jouw blog voor piseth san op precies het goede moment, je hebt echt een snaar weten te raken!

    Gave stad he, Rome. En wat stoer dat je er in je uppie heen bent gegaan. Ben je nog verder gegaan met je minimalistische acties, of vind je die rommeltjes inmiddels wel weer gezellig?
    Hoop dat het ondertussen weer goed gekomen s met je teen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Firma, long time no see. Ja Piseth san is erg enthousiast over mijn blog. Ook bij andere stukjes van mij was ze erg positief... daarna helaas niets meer van haar gehoord. Na de operatie is het helemaal goed gekomen met mijn teen. En mijn huis, ach ja, het hoort eigenlijk wel bij mij. Als het te druk wordt pak ik een vuilniszak en mik ik alles erin. Als het te leeg was ga ik weer naar de schuur of de kringloopwinkel, voor een vaasje of dingetje. Laatst heb ik een gaaf rek bij de Xenos gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Really a beautiful blog.It is very astonishing and marvelous design.

    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen.,
    Ongelooflijk, maar ware God is altijd groot. Na verschillende afwijzingen van mijn aanvraag door de bank, kreeg ik een lening dankzij deze zeer eerlijke Mr .Sandijs KUPLENS. Voor meer informatie, neem gewoon contact met haar op via e-mail op : sduplens@gmail.com
    Het biedt leningen van 3.000 tot 3.000.000€ aan iedereen in staat om terug te betalen met rente tegen een lage rente van 2% twijfel niet aan dit bericht. Het is een perfecte realiteit. Geef de boodschap door aan je geliefden die in nood zijn.
    Moge God je zegenen.

    BeantwoordenVerwijderen