zondag 14 mei 2017

Girls en denken

Dit voorjaar  werd ik getroffen door een blindedarm ontsteking, en na een ziekenhuis bezoek mocht ik thuis verder opknappen.

Ik schuifelde een paar weken heen en weer van mijn bed naar de bank en visa versa.
Toen ik een keer op de bank zat en naar DWDD keek, zag ik dat de populaire hitserie Girls, na haar zesde seizoen niet meer terug zou keren. Pardon, ik kende deze serie niet eens. Dus snel naar de bieb gerend en terug gekomen met seizoen 1 t/m 4. Dat is dan wel weer fijn als je zo ver achter loopt op de mode, alles is bij de bieb, en niemand wil het lenen, want het is al weer geheel achterhaald.

Ja, ik heb dus alle afleveringen gezien, aflevering 1 vond ik suf, aflevering 2 ging wel, maar bij aflevering 3 was ik verslaafd en wou ik weten hoe het verder ging.
Helaas had de bieb niets meer na seizoen 4 , maar ik kon op marktplaats nog seizoen 5 bemachtigen, voor een klein prijsje. Seizoen 6 was nog niet te koop op internet of in de winkel, maar kon ik met behulp van mijn zwager van internet downloaden. Dit was de eerste keer oor mij dat ik een film van internet downloadde, maar het was ook echt een  crisis situatie.

Na 2 weken ijverig 6 jaar serie te hebben gekeken, kan ik zeggen dat het heel vermakelijk en herkenbaar was, maar dat ik er niets wijzer van ben geworden. Adam verdedigt de serie in de 6e jaargang als hij zijn relatie met Hannah verfilmd, en zegt dat dit een metafoor is voor de oorlog en nog allemaal argumenten die ik niet meer helemaal weet . Maar dat lijkt mij wat ver gezocht.

Om wat tegenwicht te bieden op dit lichtzinnig vermaak ben ik dit weekend begonnen in het boek Dan pas kun je denken, 20 manieren om te filosoferen.
Geweldig. Ook heel vermakelijk, net als de serie gils,  maar nu heb ik de indruk er ook wat mee op te schieten. Het boek gaat erover dat er een aantal manieren zijn om filosofie onder te brengen, en in het boek wordt het met hilarische voorbeelden uitgelegd.

Een manier van filosoferen is provoceren, en Diogones is hier een leermeester van. Diogones meende de kortste weg naar het geluk te hebben gevonden: hij masturbeerde op het marktplein. En merkte daarbij op dat het jammer was dat je je honger niet op dezelfde manier kon stillen, door bijvoorbeeld over je buik te wrijven.

De oefening bij dit hoofdstuk bestaat uit het lopen op blote voeten in de openbare ruimte Dit is heel provocerend.. In Amerika blijkt het verboden te zijn  om op blote  voeten te lopen, terwijl je wel wapens mag dragen.
En dit is slechts een voorbeeld uit hoofdstuk 1 van dit boek.

Verder nog Captain Fantasic gezien, een hele leuke film over een vader die zijn 6 kinderen in het bos opvoed, waar hij ze zelf onderwijst en leert jagen. Als ze dan in contact komen met de Amerikaanse maatschappij die deze manier van leven afwijst terwijl de mensen zelf een twijfelachtige moraal er op na houden ontstaat er een lachwekkende tegenstelling.
Zo hebben de kinderen geleerd te jagen, en hun prooi zelf te doden en te villen en op te eten. Als hun tante dit hoort zegt ze dat dit niet goed kan zijn voor de tere kinderziel, terwijl haar kinderen op een gameboy mensen zitten af te slachten in een war game.

Zeker een aanrader deze film.

7 opmerkingen:

  1. Ja, die Diogenes, wat een apart figuur hè. Er waren veel interessante stromingen in die tijd, het cynisme van Diogenes, maar ook het stoïcisme en epicurisme. De stoïcijnen ben ik erg gaan waarderen doordat René Gude er zo gloedvol over kon vertellen.

    Die film Captain Fantastic lijkt me echt leuk! Ik heb geen tv; kijk meestal gratis NPO via Internet. Heel af en toe koop of huur ik dvd's. Maar sinds kort, en dat is wel heel hip voor mijn manier van doen, heb ik Netflix! Je kunt het een maand gratis uitproberen, en als je het bijtijds stopzet kost het je niks. Maar er staan zoveel leuke films en series op, dat ik hem nou toch een tijdje hou, voor die luttele acht euro in de maand. Ik keek meteen of jouw kijktips erop stonden; die dan weer niet. Maar wel veel detectives, films, documentaires. The Bletchley Circle, Call the Midwife en Fargo zijn bijvoorbeeld erg goede series. Dus ja, nu is zelfs een dino als ik voor gaas gegaan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is je blindedarmontsteking nou trouwens weer helemaal over?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Captain Fantastic is echt fantastic. Ik vind je ook echt heel hip dat je aan het Netflixen bent. Vond ik zelf ook van mijn Popcorn avontuur. Over Diogones: hij vond het leuk om in het bijzijn van anderen scheten te laten. Wat voor de inwoners van Athene aanleiding was om hem hond te noemen. Want zij vonden de hond die zomaar overal waar het uitkomt zijn poot optilt vreet en seksuele behoeften in het openbaar de vrije loop laat, het onfatsoenlijkste beest ter wereld. Diogones vond het een eretitel. Op zijn monument kwam een hond te staan, Het griekse woord voor hond, kynoikos, werd symbool voor de hele stroming: cynicyus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik ben helemaal genezen van mijn blindedarm ontsteking

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, gelukkig! Hier gaat alles ook goed, ben pas zelfs weer een beetje begonnen met bloggen.

      Verwijderen
  5. Dus ja, nu is zelfs een dino als ik voor gaas gegaan. :-)


    ทางบ้าน

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    ตารางคะแนน

    BeantwoordenVerwijderen