zaterdag 14 september 2024

Afvallen

 

Op 1 september ben ik begonnen met het Afval programma van Tamara de Weijer. Het zijn 13 lessen elke 2 weken een nieuwe les, dus het programma duurt een half jaar.

De eerste les vond ik een beetje suf. Je moest een doel stellen en 3 kleine stapjes bedenken om het doel te bereiken. Ik heb een doel gesteld voor 31-12-2024 en een doel voor 31-12-2025. En mijn 3 stapjes zijn:

1.       Iedere dag 5 minuten krachttraining,

2.       Iedere dag 30 minuten wandelen

3.       Geen alcohol meer drinken.

En ik had een gezellige map ingericht om deze doelen en stapjes op te schrijven en mijn voorgang bij te houden. Maar toen was ik dus klaar en moest ik 2 weken wachten op mijn nieuwe les. Gelukkig had ik van mijn zus het boek van Mieke Kosters: Succesvolle afvallers diëten niet gehad dus daar ben ik ook mee aan de gang gegaan.

Nou de eerste week was er 4,6 kilo af. Dus dat stimuleerde enorm. En de tweede week nog een kilo. Hoppa, dat geeft de burger moed.

De 5 minuten mini full body work-out is een gratis 10 daagse challenge van Albert Heijn Mijn Leefstijlcoach. Dan krijg je iedere dag uitleg over 1 oefening van 1 minuut tot je 5 oefeningen kent. Ik moet zeggen dat ik sommige oefeningen niet eens een minuut kon volhouden. Maar dan deed ik de oefening gewoon 5x en de dag erop 6x en zo verder tot ik het een minuut vol kon houden. Het geeft een goed gevoel om ’s morgens snel even iets te doen wat je helpt bij je lange termijn doel. Dan denk je: “dit wordt een goede dag, ik ga ook zorgen dat ik netjes eet, zodat ik zondag bij de week evaluatie weer minder kilo’s op de weegschaal zie”.

De tweede les van Tamara ging over Macronutriënten. Dat zijn koolhydraten, vetten, eiwitten en vezels. De opdracht was om 4 dagen je eten bij te houden in Eetmeter. Nu heb ik dat al vaak gedaan maar ik had nooit gekeken hoe ik op de macronutriënten scoorde.

De eerste dag at ik s ‘avonds babi pangang met kool en geen rijst. Die dag scoorde ik te laag op vezels. Ik was heel verbaasd, een beetje beledigd zelfs. Ik had nog wel een hele appel zitten wegkanen als tussendoortje en ‘s morgens 2 volkoren boterhammen. En toch te weinig vezels, maar ik miste dus de vezels van de rijst.

De tweede dag at ik s’ avonds rode curry met jackfruit en zilvervliesrijst. Nu scoorde ik 41 gr vezels maar had ik weer te weinig eiwit. Dat kwam omdat ik het vlees weer vervangen had door groente. Pfft. Het is nog een hele toer om alle vakjes gevuld te krijgen.

Tamara wijkt trouwens af van het voedingsadvies van het voedingscentrum. Zij vind minder koolhydraten en meer vet gezonder. Hier geef ik haar indeling voor als jij het leuk vind om te kijken hoe jij scoort volgens Tamara:

Koolhydraten – 75-100 gr

Eiwit                     62-92.5 gr

Vet                         105-133 gr

Vezels                   30-40 gr

2 opmerkingen:

  1. Nou, je maakt een fantastische start.
    Interessant om ook eens naar de eiwitten en vezels enzo te kijken, ik kijk altijd alleen naar de calorieën, maar het moet natuurlijk ook een beetje in evenwicht blijven.

    BeantwoordenVerwijderen