vrijdag 28 juni 2024

Geweldloze communicatie

 

Zo, ik heb al lang geen blog meer geschreven. Mijn weekends zijn een beetje vol geweest de laatste tijd en het is er daarom niet van gekomen.

In één van die weekends heb ik 2 dagen de cursus Geweldloze communicatie gedaan. Wat dat is kan ik het beste met een voorbeeld uitleggen:

“Ruim je troep op, jij laat alles altijd achter je aanslingeren” dit is geen geweldloze communicatie.

Geweldloos :

Er liggen veel spullen op de grond.(waarneming)

Dit maakt mij onrustig,(gevoel) ik heb behoefte aan rust. ( behoefte uitspreken)

Zou je, je spullen willen opruimen ( verzoek)

En dat verzoek zou je in eerste instantie aan jezelf moeten richten. In dit geval: Als de spullen mij onrustig maken zou ik dan zelf de spullen van de grond kunnen rapen?


Het lijkt heel simpel maar je kunt echt twee dagen bezig zijn met het oefenen in het onderkennen van behoeftes en gevoelens. Ik merk nu wel dat ik het aan het toepassen ben in mijn dagelijkse leven.

Ik heb problemen met de aannemer die het appartement boven mij aan het verbouwen is.( dit is ook een van de oorzaken waardoor ik het zo druk heb gehad de laatste tijd)

Hij is 3 keer door mijn plafond heen gekomen met gaten tot gevolg, heeft 5 keer lekkage veroorzaakt en heeft verf in de dakgoot gegooid waar mijn regenton op aangesloten zit.

Hij moest de offerte betalen van de aannemer die ik heb ingehuurd om mijn plafonds te herstellen. Maar deed dit natuurlijk niet. Ik heb bewust geweldloze communicatie toegepast in mijn appjes om hem te herinneren aan de nota. En er is deze week betaald.

Gisteren werd de container met bouwafval opgehaald. Omdat de container veel te vol zat is er veel troep op straat gekomen. Mijn eerste reactie was om een foto te maken van de zooi en deze te appen met het bericht : Ruim je zooi op. Maar het drong tot mij door dat ik behoefte heb aan orde en rust en dat ik dat niet zou bereiken met mijn appje. Ik zou me alleen maar gaan ergeren waarom hij niet komt om de zooi op te ruimen. Dus ik heb een bezem en een vuilniszak gepakt en de troep opgeruimd. Was 7 minuten werk. De buren prezen mij om mijn onbaatzuchtige a tie. ( die niet onbaatzuchtig was want ik vervulde mijn eigen behoefte.

De les is dus: De oordelen die ik over de ander heb gaan niet over de ander, deze gaan over de onderliggende behoefte van mezelf.

 

1 opmerking: