vrijdag 20 oktober 2023

Dementie

 

Vorige week ging ik met mijn tante van 84 naar de dokter voor een dementietest. Onzin, vond ze zelf, ze was alleen een beetje vergeetachtig. Maar het bleek toch om lichte dementie te gaan, zoals ik al verwachtte.

Toen ik haar broer belde om hem op de hoogte te stellen vertelde deze dat hij ook net te horen had gekregen dat hij dement was. Ik schrok daar erg van omdat deze oom maar 70 jaar is. Bovendien is het een hele leuke oom, waar ik vroeger altijd ging logeren in mijn tienerjaren. Hij was hippie en had de wanden in zijn huis paars geverfd. Maar nu is hij dus ook dement.

Het verschil tussen mijn tante en mijn oom is dat mijn tante ontkent dat ze dement is en mijn oom er voor uit komt. 

Mijn moeder ontkende ook altijd dat ze dement was en probeerde een bij de tijdse indruk op je te maken. Zo lag de krant dan open op tafel en begon ze een gesprek over wat er die dag in de wereld was gebeurd.  Maar als je vraagt in welk jaar we leven, weet ze het niet.

Wat mij ook opvalt aan demente mensen is dat ze zo makkelijk over te halen zijn. Zo kon ik mijn tante toch meekrijgen naar de dokter. Vroeger ook bij mijn moeder kon ik met een beetje aandringen haar overhalen een ergo therapeut te nemen bijvoorbeeld. Het waren allebei hele sterke vrouwen die zich niet zomaar iets lieten aanpraten en een uitgesproken eigen mening hadden. Maar de dementie maakt ze denk ik onzeker over hun ideeën. Het is maar goed dat notarissen nagaan of iemand wel helemaal bij de tijd is voordat ze een testament kunnen wijzigen.

Voor mijn tante heb ik nu best wat reiskosten gemaakt omdat ik steeds mee ga naar de dokter en ze een roteind weg woont. Dus ik dacht ik kan mijn oom wel een cadeautje te sturen, die is ook dement en ik hoef daar niet de hele tijd naar toe.  Ik wou : De dagelijkse Stoïcijn van Ryan Holiday sturen. Dat is zo’n beetje mijn bijbel.  




Er staat per dag van het jaar een verhaaltje in over een stoïcijnse wijsheid. Ik ben voor het tweede jaar de dagelijkse wijsheden aan het lezen. De stoïcijnen gaan ervan uit dat alles je kan worden afgenomen, je huis, je bezit, je vrienden, je kunt verbannen worden maar je hebt altijd de macht over hoe je over iets denkt. Maar juist bij dementie word je denken je afgenomen. Je hebt misschien wel geld op de bank, maar je bent vergeten dat je dat hebt.

Dus ik zit nu eigenlijk een beetje te praktiseren of dit wel zo’n fijn cadeau is om te krijgen als je net te horen hebt gekregen dat je dement bent.

4 opmerkingen:

  1. Ja doen. Er zal altijd wat in staan waar hij zich aan vast kan houden. En dementie is nooit steady hé. Gaat in vlagen . En er komen altijd wel wat vlagen zelfbewustzijn voor bij denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens met Anoniem. Doen, hij is dement, maar daarmee niet achterlijk en dus zal hij het waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet iedereen die dement wordt of is, is makkelijk over te halen, mijn man had Alzheimer en wilde niks maar dan ook niks. Het is fijn als demente mensen meegaand zijn. Groeten Ella.

    BeantwoordenVerwijderen