vrijdag 5 mei 2023

Eckhart Tolle

 

Ik heb het wel een beetje gehad met die zelfhulpboeken. Begin dit jaar zag ik een advertentie op Facebook van de app Headway voorbij komen. Voor 59 euro kon je een jaar lang uittreksels lezen/luisteren op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Ik liet deze aanbieding voorbij gaan, maar in de dagen daarna kreeg ik steeds nieuwe aanbiedingen van Headway. Toen de app 29 euro kostte heb ik tenslotte maar toegehapt.

Nu luister ik dus boeken over persoonlijke ontwikkeling. Maar het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

1.     1   Doe minder

2.    2    Focus je op dingen die belangrijk voor je zijn,

3.    3   Doe vervolgens wat je moet doen

4.     4  Trek je niets aan van anderen maar doe de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Nu ben ik wel een beetje genezen van mijn neiging om eindeloos boeken aan te schaffen, die 29 euro waren welbesteed.

Maar in de bieb graaide ik laatst toch de dvd Finding Life’s purpose mee. Van Eckhart Tolle. Pas toen de uitleentermijn bijna verstreken was ging ik hem kijken. Maar het was mind blowing. Eindelijk legde iemand mij uit wat het doel van het mediteren is. Ik mediteer al zo’n 20 jaar af en aan. En de laatste 2 jaar iedere dag.



In de meditatie probeer ik mij te focussen op mijn ademhaling. Maar voor je het weet zit je te bedenken wat je voor avondeten moet maken, en of je daar nog boodschappen voor moet doen. Oh, nee, ik zat te mediteren. Dan ga ik mij weer focussen om even later te bedenken dat ik nog wel een kopje koffie lust. Oh, daar is het eindsignaal alweer. Nou ja, morgen beter.

Eckhart legt uit dat al die gedachten je afleiden van het ervaren van het moment. Het nu. Gewoon te zijn, genieten, ervaren wat er gebeurd om je heen, zonder die constante stroom van gedachten die om er wat van te vinden en te bedenken wat je hierna gaat doen.

Als je in flow bent dan ben je één met het moment, en dan zit je niet aan andere dingen te denken. Ik ervaar dat bij hardlopen, soms op mijn werk, seks,  op vakantie. Daarom zijn dat leuke dingen om te doen. En volgens Eckhart is dat de bedoeling: om meer in het moment te zijn.

Door te mediteren word je, je bewust van de constante stroom van gedachten en kun je proberen deze stroom te onderbreken en aandacht te geven aan wat er om je heen gebeurd.

Het tweede deel van de dvd is voor mij nog een beetje te hoog gegrepen. Het gaat erom dat we allemaal deel uitmaken van hetzelfde universum. We zijn allemaal verschijningsvormen van hetzelfde universum. Daarom zijn er eigenlijk geen anderen, we zijn één.

Nou, daar moet ik nog even op studeren. Maar ik zag dat bij Headway 2 uittreksels van zijn boeken staan. Dus wie weet, heb ik na twee keer een kwartiertje luisteren ook het universum onder controle.   

 

 

3 opmerkingen:

  1. Dit klinkt interessant. Ik heb lang geleden geleerd (mbv een geluidsopname van een GGZ ergens in oosten van het land) om te ontspannen. Te beginnen bij de tenen. Dat werkte destijds voor mij. Maar echt mediteren is mij nog nooit gelukt en zou goed voor mij zijn. De vier punten die je hierboven opsomt probeer ik al zoveel mogelijk. Maar rust in mijn hoofd en even niet denken aan alle dingen die moeten lijkt me fijn. Ik ga het boek op mijn biebverlanglijstje zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind Eckhart Tolle totaal onbegrijpelijk, geen touw aan vast te knopen. Maar dat zal wel aan mij liggen. Hoor welvaker dat mensen er allerlei inzichten van krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mediteren is me nooit echt gelukt. De pogingen ertoe heb ik al lang geleden opgegeven. Maar inderdaad, in het nu leven, dat lukt me af en toe wel. Dus er is nog hoop.

    BeantwoordenVerwijderen