zaterdag 18 juni 2016

The wander society

Het controle seizoen in de accountantswereld loopt op zijn einde en een aantal privé projecten ook. Dus kom ik er eindelijk eens aan toe om een weekje vrij te nemen. Ik ben er ook echt aan toe, want het laatste half jaar was best wel taai. Ik ben er ook niet aan toe gekomen om een blog te posten. En dat ik nu dat wel doe, is een teken dat ik weer tijd heb voor de aangename dingen in het leven.
Mijn vakantie begon en ik nam de trein naar Vlissingen. Daar had ik een hotelletje voor 2 nachten  en zou ik een beetje gaan uitwaaien.  Op de eerste dag liep ik het stadje te verkennen, ik probeer op iedere dag dat ik vrij ben 2 uur te wandelen. En op mijn tocht langs de boulevard en de stad kwam ik in een klein boekhandeltje het boekje The Wander Society tegen.



Wat ik zag sprak mij wel aan. Ik zag lijstjes met boeken, aanwijzingen voor het wandelen en een geheim genootschap. In het lijstje met boeken stond het boek, Walden, het boek dat ik voor deze vakantie bij de bieb had geleend. Ik was namelijk een paar weken terug bij het GEM, museum voor actuele kunst.


Bij de tentoonstelling van Nic van Woert stond op de grond geschreven, Ik ging de bossen in omdat ik bewust wilde leven, om me alleen met het wezenlijke bezig te houden en te onderzoeken of ik niet kon leren wat het leven me moest leren, zodat ik niet op mijn sterfbed zou moeten ontdekken dat ik niet geleefd had. In de toelichting stond dat dit de openingzin was van Walden, maar neem van mij aan, het staat pas op bladzijde 98.


Ik vond het wel leuk deze aaneengesloten doorverwijzingen van kunst en literatuur en  besloot het boekje te kopen om het die avond op mijn hotelkamer te lezen. Daar maakte ik direct wat aantekeningen. Ik werd helemaal enthousiast hiervan. Het gaat erom dat je wandelt zonder direct doel.

Zo staan er een aantal opdrachten die je tijdens het wandelen kunt uitvoeren:

Loop op eenderde van je normale snelheid;

Maak foto’s van beweging, je voeten, scheuren, straatborden, geheime locaties.

Volg een kleur: rood, wit, blauw.

Leg een beweging vast door de wind, of juist de inval van licht.

Pak een plattegrond van je stad en teken met een koffie kopje een cirkel en ga dat gebied verkennen.

Gooi bij ieder kruispunt een dobbelsteen om de richting te bepalen. 1= rechtdoor 2 = rechtsaf. Etc.

Hernoem beekjes, hoeken wegen en teken je eigen landkaart.

En maak je eigen Wander stationnetje, waar je berichten kunt posten. Dit sprak mij direct aan en ik heb dus een bijna natuurlijk Wander stationnetje gemaakt. Alleen toch wat tape gebruikt. Maar als de groen voorziening mijn stationnetje in de Nieuwe Scheveningse bosjes laat hangen, dan grijp ik wel in als het op de grond lig te vergaan, en ik zal zorgen dat de plastic tape niet in de natuur komt. Ik hoop dat in de tussentijd de wandelaars van de Lange afstandswandeling, die langs mijn Wander Stationnetje genoegen beleven aan mijn pamflet.


Voor verdere informatie zie : thewandersociety.com.

Toen ik het boek gelezen had hoefde ik het niet in mijn boekenkast te bewaren. Ik heb een Little free Library en als ik boeken in mijn eigen kast zet het ik het idee dat ik de boeken in gijzeling neem. Ik sluit ze af voor menselijk contact tot ik er weer aan toe ben om ze in te kijken. Als ik er niets meer mee hoef, zet ik ze in mijn biebje. Ik besloot dit boek door te geven aan iemand van wie ik dacht dat ze een geheim genootschap voor wandelen wel kon waarderen.

Zondag ging ik even naar de Ako, daar stond mijn speciale boekje in grote stapels, bij de meest verkochte boeken. Zucht, voor zover mijn speciale boekje.

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke verrassing! Ik hoorde een bons in de gang, en er bleek een pakket door de bus te zijn gegooid. Daarin zat dat gele mysterieuze boek over The Wander Society. Ja, het onderwerp spreekt mij zeker aan, dus als ik ' een buitengewoon gewoon leven' (was ook al een gouden tip) ga ik erin beginnen. Al heb ik natuurlijk al stiekem wat stukjes gelezen. Het deed me meteen al denken aan Walden, een boek wat ik ook net veel plezier gelezen heb. Wist je dat dat citaat ook in die hele mooie film ' The Dead Poet's Society' zit?
    ' I wantend to suck the marrow out if life' , staat er ook nog in, ' Ik wilde het merg uit het leven zuigen' , die zin is me altijd bijgebleven. In ieder geval zie ik uit naar The Wander Society! Nogmaals dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ook een leuk boek is dat gewoon bij de bieb ligt: de verwarde cavia. Echt een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WAt een heerlijk blogje, ik word er helemaal blij en enthousiast van. Eens zien of ik het boekje kan vinden, het liefst bij een lief boekwinkeltje natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik probeer ook de lieve kleine boekenwinkeltjes te steunen.
      IK heb dit jaar als doel gesteld iedere maand een boek te kopen bij een lief klein boekhandeltje. Ik moet zeggen dat dit mij heel gemakkelijk afgaat. Ik koop soms wel 2 boeken per maand. Maar niet tegen mijn boekhouder verklappen...

      Verwijderen
  4. Zopas ontdekte ik het boekje voor eerst en wel op de site van Boekhandel Scheltema voor de helft van de prijs. Fijn om deze aanbeveling te hebben gelezen, dit trekt me over de streep het te gaan aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen