vrijdag 5 januari 2024

Eendagsvlieg

 

Mevrouw Nienke schreef als reactie op mijn vorige blog dat ik niet moest vergeten om ook te genieten. Daar moest ik aan denken toen ik het verhaal van de eendagsvlieg las. (Wederom in het boek: En ze filosofeerden nog lang en gelukkig).

De eendagsvlieg werd wakker en had zich nog nooit zo goed gevoeld. Nu was dit zijn eerste en enige dag dus hoe kon hij eigenlijk weten hoe hij zich normaal zou voelen. Hij bedacht wat hij vandaag zou gaan doen: hij kon heel ver gaan vliegen of allemaal lekkere hapjes gaan verzamelen en opeten, proberen de liefde te vinden of gewoon een andere eendagsvlieg opzoeken en daar de hele dag mee optrekken of… Hij zag dat er al een uur verstreken was doordat hij zo bezig was geweest met het plannen maken. En hij had maar één dag. Hij werd er een beetje droevig van en had niet meer zo’n zin in de dag. Maar na nog een uur besloot hij toch maar iets te gaan doen, hij kon toch moeilijk de hele dag niets doen. Dus hij ging maar een stukje vliegen en maakte een paar salto’s, die niet zo goed lukten. Hij werd moe en streek neer op een paardenbloem. Hij baalde ervan dat hij zijn dag niet beter besteed had. De zon begon al onder te gaan. Hij keek vol verbazing naar de roze lucht. Dit was echt de mooiste zonsondergang die hij in zijn hele leven had gezien.


Ik vind dit een fantastisch verhaal en ik zie de overeenkomst met mijn situatie. Ik heb nu eindelijk na 16 jaar achter elkaar werken eens 2 maanden vrij en kan doen wat ik wil. Maar op 1 februari moet ik weer in het gareel lopen, dus wat ga ik doen met mijn tijd?

Ik ben heel blij dat ik de eerste maand besteed heb aan het opruimen van mijn huis. Ik heb nu nieuwe gordijnen door het hele huis, gewitte muren, gedweilde vloeren en kasten die ge-Marie Kondoot zijn. Zalig, want het was best een zooitje. Mijn ex-schoonmoeder en moeder zijn in de afgelopen periode overleden en veel spullen en administratie was bij mij terecht gekomen en moest nog uitgezocht worden. Normaal kom ik daar niet aan toe. Als ik een weekje vrij ben heb ik daar geen zin in. Maar nu is dat allemaal eens opgeruimd. Natuurlijk heb ik niet alleen opgeruimd. Ik deed dit in de ochtend en in de middag ben ik lekker op pad gegaan. En ik ben nog naar Spanje geweest om mijn zus en een vriendin daar op te zoeken.

De komende 4 weken heb ik dan de tijd voor andere dingen. Ik wil me niet vastleggen voor alle weken, alleen voor de komende week heb ik een plannetje gemaakt:

Maandag met een vriend zijn verjaardag vieren bij veganistisch restaurant S.L.A.

Lopen naar de haven en daar een visje kopen en ’s avonds klaarmaken

Fietsen naar museum Voorlinden om de tentoonstelling Anselm Kiefer te gaan zien. ( de film heb ik al gezien)

Ik heb eindelijk eens een afspraak gemaakt bij het Repair Cafe

Ik ga vrijdag een cursus doen bij Nynke Valk, die de eenvoudig leven agenda maakt.

Op zondag ga ik naar een vriendin in Eindhoven om het overgebleven deel van mijn isolatiebehang te brengen.

Naar Carrols in Amsterdam Noord om eens een smash burger te gaan eten.

Na die week kijk ik wel wat ik dan wil gaan doen. Misschien een stukje vliegen en een paar salto’s maken en dan genieten van de mooiste zonsondergang van mijn leven.

4 opmerkingen:

  1. DAt zijn goede plannen! (Of liever: niet-plannen...) Deels doen wat nodig is, deels wat je leuk vindt - en deels maar zien wat er op je afkomt. IK wens je een fijne tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn inderdaad mpoie plannen, geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal. Eigenlijk is ons 1-mensenleven wel vergelijkbaar met het 1-vliegleven. Zeker als vliegen het begrip tijd niet kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een mooi verhaal! Ik denk dat je de eerste maand zo hebt ingevuld dat het enorm veel voldoening heeft gegeven. Nuttig maar ook fijn om deze dingen gedaan te hebben. De afspraken voor de komende tijd lijken me leuk, zo ben je aan het genieten zonder dat de tijd door je vingers glipt.

    BeantwoordenVerwijderen