zondag 14 augustus 2022

 

Een paar maanden geleden begon ik met luisteren naar de Podcast Tussen dertig en doodgaan. In deze podcast vertellen Malou Holshuysen en Tatjana Almundi, die allebei schrijver, begin 30  en Amsterdammer zijn over hun leven. In het begin verheugde ik mij echt op een nieuwe aflevering. Maar ik heb nu bijna 40 afleveringen gehoord en ik vind dat de dames een beetje in herhaling vallen. Ik mis ook wel de aansluiting met mijn levensfase. De titel doet vermoeden dat het voor boven de 30 is, maar de doelgroep  is eigenlijk van 30 tot 35 jaar. Maar er is natuurlijk voor iedereen een podcast. Je moet hem alleen nog even vinden.



Ik heb deze zomer meegedaan met een Summerschool van de school of Life. Ik zal daar nog wel eens over vertellen maar mijn huiswerk voor de terugkom dag in September was onder andere dat ik een oudere vrouw als rolmodel moest vinden.  Niet meer mijmeren over je jeugd maar je verzoenen met je leeftijd en er volop tegenaan.  Daarop ging ik natuurlijk Google raadplegen en ik kwam uit bij de Saar podcast.  Een podcast voor de 50 + vrouw zonder spruitjeslucht. Ik had bij de bieb ook al een Plus magazine geleend, maar tjeetje wat is dat een suf blad. Nog erger dan het blaadje van de ANWB. En dat zegt wat.

Maar Saar is leuk, wel even wennen natuurlijk dat het niet gaat over hippe skaterestaurants en feestjes waar je geweest moet zijn. In de eerste aflevering van de podcast bespreken ze Maxima als boze stiefheks. Maxima loopt er altijd schitterend gekleed bij, maar haar dochters moeten het met afdankertjes doen die hun niet goed staan. Toen ik hierover na ging denken moest ik de dames gelijk geven. Als tweede topic werd de onzichtbaarheid van de oudere vrouw behandeld. Als je jong bent krijg je heel veel aandacht maar ergens na je veertigste houdt dit op en ben je de onzichtbare vrouw van middelbare leeftijd geworden. Dat proces is een beetje aan mij voorbij gegaan omdat ik rond mijn veertigste aangekomen ben. Ik dacht altijd dat ik een onzichtbare vrouw was geworden omdat ik dik was. Maar dat maakt dus geen ene moer uit. Je wordt ook onzichtbaar door ouder te worden.



En wanneer luister ik die podcast dan? Nou, tijdens een treinreis of het koken. Maar ik ga ook soms lekker een uurtje eerder naar bed en dan de podcast luisteren. Het is een beetje als een boek lezen zonder de bladzijde om te hoeven slaan.

 

Tip van de week: De film Nightmare Alley. Mijn zus en zwager waren dit weekend bij mij aan het logeren en we hebben deze film gezien. We vonden het allemaal een echt goede film. Het gaat over een man in de Verenigde Staten die in 1941 bij de kermis gaat werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten